Zmiany na rynku pracy a motywacja. Jak poradzić sobie z wyzwaniami nowej rzeczywistości?
Według raportu ClickMeeting po wybuchu pandemii korzystanie z wideokonferencji wzrosło dwukrotnie, a webinary zaczęły zastępować osobiste spotkania w zakresie prowadzenia spotkań, szkoleń i meetingów biznesowych. 12 % osób przebadanych przez ClickMeeting deklarowało, że płatne webinary stanowią dla nich główne źródło dochodu, jednak czy moda na edukację online utrzyma się po pandemii? Jakie elementy motywacji można wykorzystać w panujących obecnie warunkach? W jaki sposób zadbać o motywację pracowników?
Tworzenie przestrzeni z myślą o indywidualnych potrzebach
Wiele osób na początku pandemii miało wątpliwości co do produktywności swoich pracowników. Brak kontroli i przestrzeń, w której nie mogli odciąć się od życia prywatnego i odpoczynku nie służyła ani pracownikom, ani pracodawcom. Niektórzy twierdzą, że po kilku miesiącach zmiany dotychczasowych nawyków Polacy nauczyli się pracować zdalnie. Czy rzeczywiście tak jest? Rozmawiając z menedżerami otrzymujemy różne opinie. Niektórzy rzeczywiście zauważyli lepsze przystosowanie. Co robią osoby zarządzające, że ich pracownicy łatwiej przystosowują się do nowych wymagań? Na to pytanie odpowiedział nam nasz znajomy Marek menedżer firmy logistycznej.
“Ludzie mają indywidualne potrzeby i trzeba trochę się nakombinować, żeby z dala od biura ich praca była jak najbardziej efektywna. Kosztuje to wprawdzie sporo wysiłku, ale z pewnością zaowocuje to lepszymi relacjami po powrocie do pracy. Jeżeli jesteśmy świadomi, jakie motywatory kierują ludźmi, zadbanie o zaspokojenie ich potrzeb to pestka. Powiedzmy, że mój pracownik ma wysokie natężenie motywatora aktywność fizyczna – mogę zaproponować mu indywidualny bądź grupowy trening na Skype. Dla osób z wysoką potrzebą kontaktów społecznych można zorganizować spotkanie po pracy na Zoomie (drinki dozwolone). O komfort osób o wysokim natężeniu motywatora porządek zadbają aplikacje porządkujące zadania. Pamiętajmy, że to rozwiązania tymczasowe i na dłuższą metę nie zastąpią bezpośrednich interakcji. Jednak możemy albo starać się wyjść ludziom naprzeciw, albo płacić za konsekwencje ignorowania cudzych potrzeb po powrocie do normalności.”
Budowanie relacji z zespołem
Dobre relacje ze współpracownikami i szefem oraz przyjazna atmosfera biurowa to bardzo ważne czynniki wpływające na kreatywność i produktywność. Nowe sytuacje wymagają świeżego podejścia m.in. do kwestii benefitów, modelu motywowania i doceniania. Poza zaspokajaniem indywidualnych potrzeb warto spojrzeć na pracę z perspektywy członka zespołu oraz zespołu jako całości. Poszczególni członkowie mają swoje potrzeby, które chcą zaspokajać, jednak zarządzając zespołem model motywacji przybiera nieco inny kształt. Analiza motywatorów oraz ich zespołowe zestawienie pozwala dostrzec niespójności między motywacją różnych części teamu. Analiza pomaga trafniej wyznaczać cele zbiorowe i starać się by były one kompatybilne z celami indywidualnymi. Znajomość motywacji zespołu bardzo ułatwia zarządzanie i pozwala dopasować styl przywództwa do dominujących potrzeb. Zarządzanie motywacją zespołu jest niezwykle trudne nawet w normalnych warunkach grupowych. Pandemia sprawiła, że skomplikowało się ono jeszcze bardziej. W tak trudnej sytuacji szczegółowa wiedza na temat motywacji zespołu jest jeszcze bardziej istotna.
Digitalizacja usług, nowe produkty – kogo potrzebujemy?
Nowy system pracy wymusił także wprowadzenie do sprzedaży nowych produktów i ofert. W sytuacji, gdzie nowości gonią nowości istotne jest znalezienie pracowników, którzy lubią podążać za dynamiczną zmianą. Pamiętajmy, że każdy jest inny, więc nie wszyscy adaptują się do nagłych zmian tak samo szybko. Myśląc o wprowadzeniu nowych produktów czy wdrożeniu nowego systemu warto zaangażować w daną aktywność osoby o niskiej potrzebie spokoju i wysokiej ciekawości. Osoby o małym natężeniu motywatora spokój będą się czuły, jak ryby w wodzie, kiedy tylko nadarzy się okazja do ryzyka i postawienia nowych wyzwań. Ciekawość dodatkowo wzmacnia chęć do zdobywania wiedzy w danym obszarze.
Dlaczego warto?
Obecna sytuacja w dużej mierze sabotuje aktywność pracowników. Według raportu Human Power blisko 60% osób jest sfrustrowanych szczególnie wielozadaniowością. Efektywność stała się teraz pojęciem względnym. Wielu szefów zapomina, że wydajność pracy nie zmienia się od podwyżek, ale od zarządzania stylem pracy i energią patrząc przez pryzmat wewnętrznych potrzeb. Ponadto w raporcie Human Power można znaleźć wzmianki nie tylko o pogorszeniu dobrostanu pracowników, ale również zdolności poznawczych, do których zaliczają się gorsza pamięć czy problemy z koncentracją. Przyswajamy ogromne ilości danych i informacji, co więcej nie możemy zamknąć drzwi biura, odciąć i odpocząć. Zarządzanie motywacją jest więc kluczowe dla dobrych wyników firmy, co nie zmienia faktu, że jest ono dość kosztowne, jeśli chodzi o zarządzanie i czas. Dlaczego warto? Zmotywowani pracownicy decydują o konkurencyjności na rynku i stanowią podstawę do rozwijania firmy.
Autor: Ewa Jochheim