Jak rekrutować skutecznych pracowników w zgodzie z wewnętrzną motywacją?
Rekrutacja jest niczym zawodowy Tinder. Wciąż szukamy doskonałego dopasowania. Jeżeli chcemy zatrudnić web developera prawdopodobnie pierwszym krokiem, jaki podejmiemy jest wpisanie na LinkedInie wspomnianej frazy. Dlaczego? Bo wierzymy, że przeszłe doświadczenie przewiduje przyszłe. Nie ma w tym nic dziwnego, ale nie bierzemy pod uwagę najważniejszej rzeczy – wewnętrznego potencjału i natury naszej motywacji.
Rekruterzy szukają zwykle osób, które potrafią wykonywać obowiązki, których CV jest zestawem umiejętności pasujących do wymogów danego zawodu. Niestety nikt nie zwraca uwagi na czynniki osobowościowe i motywacyjne. Dlaczego wciąż w ten sam sposób szukamy odpowiedzi na pytanie, jak rekrutować pracowników? CV, a raczej jego budowa, jest najlepszym choć wciąż bardzo niedoskonałym narzędziem, które posiadają HRy.
I w ten sposób dochodzimy do momentu, w którym podczas rekrutacji udaje nam się wyłowić osoby o doskonałym zestawie umiejętności technicznych. Jak rekrutować dalej? Co robić, kiedy na poziomie umiejętności nie potrafimy już rozróżnić między dobrym kandydatem a złym? Jak dobrze rekrutować pracownika i pożegnać się z częstą rotacją, która pojawia się w firmie, mimo dobrze dobranych umiejętności do stanowiska?
Bardzo często zapominamy o tym, że umiejętności są elementem, którego każdy z nas może się nauczyć. To co pozostaje względnie niezmienne w ciągu życia to nasz temperament i natura wewnętrznej motywacji. Skupiamy się na przeszłym doświadczeniu nie biorąc pod uwagę, co nasz pracownik zamierza robić w przyszłości, jakie umiejętności chciałby rozwijać i czy firma, w której ma być zatrudniony jest dopasowana do jego wartości.
Badania przeprowadzone na 500 rekruterach pracujących w różnych organizacjach i sektorach pokazują, że problem, jak skutecznie rekrutować pracowników, jest wciąż nierozwiązany. Ponad 57% rekrutacji przeprowadzonych w ciągu ostatnich 12 miesięcy okazała się nieskuteczna w pewnym stopniu, a 25% skończyła się fiaskiem. Okazuje się, że rozróżnianie między dobrymi a niedopasowanymi do środowiska firmy pracowników wciąż stanowi wyzwanie dla rekruterów, a polepszenie standardów rekrutacji jest najważniejszym priorytetem w nadchodzącym roku. W ciągu najbliższych 24 miesięcy firmy będą zastanawiały się jak skutecznie rekrutować pracowników i planują wprowadzić testy psychometryczne oraz inne narzędzia do pomiaru cech wykraczających ponad zwykłe CV.
Co więcej ponad połowa badanych wybrałaby test psychometryczny jako pierwsze narzędzie użyte w procesie rekrutacji. Okazuje się, że niedopasowanie między kandydatem a kulturą panującą w firmie jest największym problemem, jaki raportują doświadczeni rekruterzy. Jakie są najważniejsze priorytety, które pozwolą skutecznie rekrutować pracowników?
- polepszenie jakości zatrudnienia (38%)
- patrzenie poza CV i poszukiwanie innych cech niż tylko doświadczenie zawodowe (32%)
- przyspieszenie procesu rekrutacji (32%)
- zredukowanie kosztów rekrutacji (31%)
- polepszenie doświadczenia związanego z procesem rekrutacji u kandydatów (29%)
Problem w tym, jak skutecznie rekrutować pracowników polega głównie na tym, że firmy nie opierają się na systemie rozpoznawania wartości i motywacji kandydata. 72% rekruterów przyznaje, że dobre narzędzia psychometryczne mogą polepszyć proces rekrutacji. Pomoc w weryfikacji motywacji kandydata oferuje metoda Reiss Motivation Profile, która pozwala diagnozować podświadome potrzeby, czyli motywatory, które wpływają na nasze codzienne zachowanie. RMP mierzy kluczowe motywatory, które rządzą zawodowymi i osobistymi decyzjami człowieka. Ponadto pozwala odpowiedzieć na pytania:
- Jakie środowisko pracy jest dla mnie sprzyjające?
- Jakie cele będą dla mnie motywujące?
- Co jest moją największą siłą napędową?
- Jak osiągnąć stan FLOW?
To właśnie te pytania poza podstawowym sprawdzaniem doświadczenia pozwolą nam skutecznie rekrutować pracowników, obniżyć koszty rekrutacji poprzez zmniejszenie rotacji oraz budować efektywny pełen pasji i motywacji zespół.
Autor: Ewa Jochheim